Január hónap témája - Tapasz




A tapasz, ami hajtja a belső motort

A jamak után a jóga második ága a nijámák. Míg a jámák útmutatót adnak, hogyan viszonyuljunk a külső világhoz, a nijámák önmagunk megismerésében, szemlélésében segítenek és önmagunkhoz való viszonyulásunkhoz adnak keretet. Ezek közül a sorban a következő a tapasz.



„Az önszigor vagy vezeklés (Tapasz) eredménye, hogy a tisztátalanságok megsemmisülnek és az érzékek tökéletessé válnak.”

(Patandzsali Jóga-szútrák 2.43.)





Nem is lehetne aktuálisabb ez a téma januárban az ünnepek alatti dőzsölést követően. Ilyenkor a legtöbben úgy érezzük, hogy muszáj a sok sütit és az elfogyasztott nehéz ételeket ledolgozni, megszabadulni a felszedett plusz kilóktól. A legjobb időszak ilyenkor egy méregtelenítésbe belefogni, ami nemcsak testi, fizikális szinten, hanem tudati szinten is megvalósul. Szokás mondani, hogy a fogyókúra és az életmódváltás is mind fejben dől el. Így tehát érdemes itt, a tudati szinten elkezdeni a munkát.

A tapasz átvitt értelemben egyfajta erőfeszítést is jelent, amelyet egy meghatározott életcél (legyen az akár jógagyakorlás vagy életmódváltás, diéta betartása) eléréséért teszel. De fontos tudni azt is, hogy a tapasz nem valamiféle önkínzást vagy önsanyargatást jelent, hanem inkább olyan cselekedetek megtételét, amelyeket lehet, hogy eleinte rossznak élsz meg, de egy nagyobb jó érdekében teszel saját magadért. Ilyen pl az is, amikor erőfeszítést teszel, hogy minden reggel felkelj gyakorolni. Eleinte rosszul éled meg, mert hát milyen jó lenne még 10 percet és még 10 percet tovább aludni, ezért le is nyomod a szundi-gombot a telefonodon. De ilyenkor kapcsold be magadban inkább a „tapasz-gombot” és gondolj arra, hogy az egész napod mennyivel jobb lesz, ha reggel pl. 20 percet gyakorolsz.

Az év eleje mindig alkalmas arra, hogy a tapaszt, a belső tüzet feléleszd magadban és ennek segítségével új szokásokat alakíts ki, erőfeszítést tegyél önmagadért. Használd a tapaszt akkor is, amikor célokat tűzöl ki magad elé és ezeket szem előtt tartva gyakorolsz pl. egy nehéz ászanát, vagy amikor ebéd során tudatosan csak az eddigi mennyiség ¾-ét eszed meg és az is egészségesebb ételekből tevődik össze. A tapasz segít neked abban, hogy újra és újra erőt meríthess még akkor is, ha időközönként kudarc érne.

Fontos azonban az is, hogy ne égessen fel teljesen ez a belső tűz, ne vidd túlzásba, hiszen nem az egyoldalú önsanyargatás a cél, hanem, hogy önmagaddal és a környezeteddel is harmóniában legyél. Tehát ha a barátaid vagy a családod panaszkodnak, hogy mindig csak jógaórákra jársz, és velük már nem is törődsz, akkor nagy valószínűséggel túlzásba vitted. A tapasz gyakorlása mellett érdemes a szantósát, vagyis a megelégedettséget párhuzamosan gyakorolnod (lásd előző írásunkat erről ITT). Légy elégedett az elért eredményeiddel és önmagaddal!

A tapasz tehát azt az óriási akaraterőt jelenti, ami abban segít, hogy céltudatosan tudj haladni akár a jóga, akár az élet más területein. Ennek gyakorlásával az akadályokat nem problémaként, hanem megoldandó feladatként fogod érezni, egy új lehetőségként a tanulásra és fejlődésre.